Tilbagegang for dem der ikke satsede på smartphones

 
21-05-2011
Nyheder

De seneste markedsopgørelser for salget af mobiltelefoner giver klare svar på hvilke mobilproducenter der at satset rigtig og hvilke der har satset forkert. Dem der har satset på smartphones har fremgang, dem der har satset på mindre avancerede mobiltelefoner har tilbagegang.

Der var nogle at de store mobilproducenter der var for langsomme til at se hvilken vej vinden blæste, da smartphone toget gik. Nokia var engang, og det er ikke længe siden, den helt store mobilproducent. Nu er kun hver fjerde mobiltelefon fra Nokia. Samtidig stormer Apple, Samsung og især HTC frem. Det er de firmaer der har satset mest på smartphone.

Hvor den finske mobilgigant for et år siden leverede hver tredje solgte mobiltelefon i verden, er det nu kun hver fjerde, og markedsandelen falder hvert kvartal. Nokia har i dag en markedsandel på verdensplan på 25,1 procent, hvilket er det laveste siden 1997. Det viser de nyeste tal fra analysehuset Gartner. Og der er intet der tyder på at tilbagegangen ikke vil fortsætte.

Sydkoreanske Samsung og LG er fortsat de næst- og tredjemest solgte mærker i verden. Samsung havde sit bedste kvartal til dato og sælger flere telefoner men går tilbage målt på markedsandel, hvor Samsung nu sidder på 16,1 procent af verdensmarkedet. LG er gået tilbage fra 7,6 til 5,6 procent.

Apple har på et år fordoblet sit salg og ligger nu på fjerdepladsen med en markedsandel på 3,9 procent.

Størst fremgang oplever taiwanesiske HTC, som på et år er steget fra 0,9 til 2,2 procent takket være deres satsning på smartphones folk vil have.

Sony Ericsson mister fortsat marked. Sony Ericsson er gået tilbage fra en markedsandel på 2,7 procent i første kvartal 2010 til nu 1,9 procent af verdensmarkedet. Sony Ericsson lider lige som Nokia af ikke at have været hurtig nok til at se hvilken vej vinden blæste. Som Nokia har de satset på den hurtige gevinst, der var ved at sælge mange billigere mobiltelefoner.

Sammenlagt blev der i januar-marts solgt 427,8 millioner mobiltelefoner. Det er 19 procent flere end for et år siden. Smartphones udgør 23,6 procent af salget.

36 procent af alle solgte smarte telefoner anvender Google Android som styresystem, 27,4 procent Nokias Symbian, 16,8 procent Apples iOS, 12,9 procent Blackberry-producenten RIMs eget QNX og 3,6 procent Microsofts Windows Phone/Mobile. Microsofts markedsandel er således faldet på et år fra 6,8 til 3,6 procent.





 
 
Find information om: mobilen guide guide mobiltelefon mobilguide mobil
(Hovedkategori: Nyheder)